Det här vill vi säga till politikerna

Om vi fick chansen att säga vad vi ville till politikerna som bestämmer, skulle det här vara några av orden de fick höra.

Husby


”Jag kommer alltid att känna att Husby är mitt hem. Som liten brukade jag leka på gården tills 23. Mamma som ropar från balkongen att maten är klar. Grannar och vänner som man sett växa upp. Tyvärr även grannar och vänner som mist sitt liv alldeles för tidigt. Den förändringen jag sett från min tid av att bo här är stor. Syskonen får inte vara ute efter 20 och man ska alltid veta man är med. Det behövs en förändring. Hela Stockholm vittnar om dödsskjutningarna som händer. Man det enda de säger är ”Synd, men det är dem som satt sig själva i den positionen.” Det är dags att sluta vända blicken. Man måste satsa mycket mer på ungdomarna och deras fritid. Göra det svårare att få tag på vapen. Man borde även satsa på föräldrarna till ungdomarna, hur de ska handskas och vara där som stöd för dem.” 

-Isra

Hägersten-Liljeholmen

Västertorp, Hägersten-Älvsjö


”Det är i alla aspekter den perfekta platsen att bo på om man har en småbarnsfamilj, tyvärr finns det kanske inte lika mycket att göra om man är 17 som jag vilket gör att man snarare åker in till stan där det finns mer att göra.  Jag säger inte att det inte finns något man kan hitta på, det finns ett flertal grejer att göra. Området är vackert med sina skogar och parker, men jag tycker att det ändå går att piffa upp lite. Torgen skulle behöva fräschas upp, kanske göra dem trevligare att vistas på genom att måla om, sätta ut fler bänkar, sätta upp mer gatubelysningar eller liknande. Att även öppna upp lokaler där unga kan arbeta med att uttrycka sig genom musik eller konst hade varit ett trevligt inslag, kanske kan man sätta upp en konstvägg för unga eller liknande.”

-Laura

Skarpnäck


”Jag som har bott här i hela mitt liv känner mig ofta bekväm när jag går hem, men till och med jag upplever en rädsla när kvällen kommer. Vissa delar av Skarpnäck är inte så upplysta och kan kännas kusliga att gå igenom. Om det skulle tillkomma ännu mer ljus, kanske i olika färger, samt mer konst runtom i området (inte bara vid centrum och samlingsplatser) så anser jag att detta kan ge en förbättrad säkerhetskänsla. Skarpnäck består även till mestadels av tegel, vilket i sig kanske inte är jätteroligt, men det skulle kunna lyftas om man bestämde sig för att t. ex skapa muralmålningar och andra konstverk som kan pryda tegelfasaderna ”

-Hanna och Emilia

/Kulturreportrarna

Lämna en kommentar