”Herregud, vilken laganda!”

Igår var första gången vi mötte Petter Estby. Man märkte direkt att han är en väldigt tillmötesgående och social individ, som har ett léende som lätt smittar av sig. Idag fyller Petter 18 år. Dagen till ära tänkte vi ställa honom några frågor.

Okej, vad är det bästa med att jobba här?

– Kollegorna! Och sen historia. Det är en kul blandning av historia och service. Sen kommer det in många roliga människor hit, som är taggade att gå på museum. Det blir mycket skämtande, både med besökare och kollegor.

Hur ser en normal arbetsdag ut?

– Vi börjar varje dag med ett morgonmöte. Där går vi igenom om det händer något speciellt. Eller om någon har några konstiga frågor som dykt upp. Sen varierar det mycket. Det är ett väldigt socialt jobb, både med kollegor och besökare.

Efter att vi frågat Petter om vad en typisk arbetsuppgift kan vara, dök det upp en fågel i caféet. Fågeln flög runt överallt, till och med in i en utställning. Vi fick allihopa hjälpas åt att få ut den igen.

Vad är viktigt att tänka på när man jobbar som museivärd?

– Det är väl att ha en bra ton och le mycket. Det kommer man väldigt långt på. Så länge man är trevlig så gör det inte så mycket att man inte kan allt. Mycket går ju att ta reda på rätt snabbt. Annars har man alltid kollegorna till hjälp.

Vad gjorde du innan du kom hit?

– Jag har gjort lite olika grejer. Efter att jag hoppade av gymnasiet så hade jag en praktikplats på Myrorna. Men det var en massa problem där. Det var smutsigt och dammigt. Och det hände att besökare var otrevliga och hotfulla, så jag slutade. En månad senare fick jag en praktikplats här på Stadsmuseet. Jag tyckte det var jättekul! Men jag var tvungen att sluta för att kunna göra något som gav betalt. Jag jobbade ett tag på en matbutik, men det var hemskt och dåligt betalt. Så när dom ringde igen från Stadsmuseet och frågade om jag ville jobba här sa jag ja direkt.

”En film i mitt favorit-utställningsrum ”Modern stad” med glada arbetare som efter dagens slit ska unna sig en drink”

Vad vill du hålla på med i framtiden?

– Jag ska faktiskt starta en enskild firma idag. Min bror är känd på tiktok, så jag ska hjälpa att fixa samarbeten med olika företag och sånt. Sen så vill jag nog plugga vidare, men jag vet inte riktigt till vad än. Det blir säkert något med politik och historia.

Efter intervjun fick vi en personlig rundvandring på museet, där Petter visade oss sina favoritdelar av stockholmsutställningen. Det var extremt kul att få höra hur mycket han kunde. Han berättade en massa saker som inte fanns att läsa på museet. Det kändes verkligen att han hör hemma här.

Vi avslutar med att Petter får en present från alla anställda som han blir väldigt glad och överraskad över.

“Hipp Hipp Hurra!” ekar det i souvenirshopen när vi grattar honom.

-Herregud vilken laganda! Vad var det jag sa? ropar han och pekar mot oss.

/Kulturreportrarna Nilo och Charlie

Lämna en kommentar