Snabba svar och smarriga sötsaker!

När vi kom fram till kaféet där vi skulle möta Carina ser vi henne först inte. Hon jobbar som kökschef på museets kafé, så hon har en hel del att stå i. Men plötsligt så sticker det ut ett huvud från köket. Där var hon! Hon säger ”Jag har världens segaste försäljare på telefon, jag kommer snart!”. När hon är klar sätter vi oss vid ett bord en bit bort från kaféet. Men inte för långt bort, för Carina vill ha koll ifall att hon behövs i köket.

Så du startade upp kaféet här?

– Ja, det är helt nytt. Jag började jobba här första januari, och då byggde jag köket och tog fram menyn. Nu har jag hand om att beställa in alla ingredienser, hitta på nya rätter, och jag lagar all maten. Sen har jag hjälp i kassan och disken, och vi håller på att anställa en till kock.

Vad gjorde du innan?

– Jag har jobbat i restaurangbranschen i 30 år, som en massa olika saker. Bland annat haft jag krog, jobbat som restaurangkonsult, och varit kökschef. De senaste 15 åren drev jag en företagsrestaurang som låg här i Slussen, men den fick stängas ner när lokalerna skulle byggas om. Jag caterade hit till museet, så när de skulle starta kaféet här så ringde dem till mig.

Carina visar glatt upp sina mästerverk

Vad hade du jobbat med om du inte kunde jobba med mat?

-När jag var liten tänkte jag bli skådis, men så vart det inte. Det kommer bara in 24 personer på scenskolan varje år, av 1200 sökande. Men idag är nog svaret vin.

Längst ner i kafeét finns en mossvägg med riktig mossa. I samma gång står även några montrar med diverse spännande föremål att kolla på.

Vad är det bästa med att jobba här?

– Det är kul att det händer så många saker, det blir stor variation från dag till dag. Och så är det roligt att få hitta på nya rätter och bakverk. Sen är det också skönt att jobba här eftersom det är så mycket lugnare jämfört med resten av branschen.

Det märks att Carina har jobbat i kök i en stor del av sitt liv. Alla hennes svar är snabba och precisa. Inne på en restaurang finns ingen tid att slösa, och det är känslan man får av att prata med Carina. Vi hinner lära oss mycket innan intervjun är slut och Carina måste tillbaka till sitt kök.

Vi var såklart tvungna att provsmaka en del av utbudet. Det var utsökt!

/Kulturreportrarna Charlie och Nilo

Lämna en kommentar