Fruängens kära fruar

Längst ut på röda linjen hittar du Fruängen.

Här har jag bott hela mitt liv men något som jag beundrar Fruängen för är alla dess gatunamn. En intressant fakta som du kanske inte visste är att de flesta gator i just FRUängen är döpta efter kända svenska kvinnor. Sammanlagt finns det 26 olika gatunamn döpta efter kvinnor i Fruängen. I Sverige är de flesta gatorna med personnamn döpta efter män. Genom historien är dessutom kvinnor allmänt underrepresenterade, därför gör det mig stolt att bo på en plats där kvinnonamn syns på varenda gata. Tänk att lilla Fruängen representerar så mycket feminism.

Vi har till exempel Wendela Hebbe, Jenny lind, Ellen Key, Karin Boye och Fredrika Bremer som gatunamn. När du läser några av de här namnen kanske dom känns väldigt främmande. Men dessa namn bär på en stor betydelse för Sveriges kvinnohistoria . Därför är det är viktigt att vi minns och upplyser dom. 

Jag bestämde mig då för att ta reda på lite extra om Fredrika Bremer, alltså Fredrika Bremers Gata. 

Hon föddes 1801 hon var en känd författare, kvinnorättskämpe och djurrättsaktivist . Hennes namn har en stor betydelse för kvinnorättsrörelsen. En av hennes kända romaner Hertha skapade stora diskussioner och debatter som fick äga plats i riksdagen. Det handlade om att ogifta kvinnor i Sverige inte betraktades som myndiga.  Men 1858 beslöt riksdagen att ogifta kvinnor kunde få tillgång att ansöka om att bli myndighetsförklarade. Men det var inte förens 1921 ogifta kvinnor blev myndiga.

Men Fredrika var inte endast känd i Sverige hennes böcker såldes över hela Europa.

Litteraturtips från Stockholmskällan.

På Stockholmskällan finns det mycket material om Fredrika Bremer:

https://stockholmskallan.stockholm.se/post/22246

/Ida, kulturreporter

Lämna en kommentar