Prat och boktips i Kista

Idag träffade jag Sara som jobbar på Kista Bibliotek. Hon ville gärna svara på några frågor om hennes yrke och biblioteket.

En bild på Kista Biblioteket. Det finns ett stort utbud av böcker att hitta här. De har även en avdelning endast för barn där de kan rita, läsa och skriva. 

Vad fick dig att bli bibliotekarie?

Jag gillar att arbeta i ett icke vinstdrivande yrke och ett demokratiskt drivande jobb där det är för samhället och människorna. Jag älskar att jobba med barn, med ungdomar. Jag älskar att jobba med människor generellt. Jag tycker det här yrket passar mig eftersom jag är en författare och har erfarenhet av att skriva. Jag har studerat litteratur. Jag tycker det här yrket också passar min personlighet och hur jag är som person. 

Trivs du att arbeta här i Kista Bibliotek? 

Ja, det gör jag. Jag arbetar även i Husby Bibliotek och jag trivs att arbeta här. Jag tycker om arbetet och att jobba här i Kista Bibliotek. 

Om du fick välja ett annat yrke vad skulle det vara? 

Jag har ett annat yrke faktiskt och det är författare. Jag var författare i Tyskland innan och jag skulle då jobba där.

Kista Bibliotek har även flera studierum där man kan plugga eller läsa i. Man måste boka rummet man vill sitta i och man får vara där inne i endast 2 timmar på grund av Corona. Själv har jag pluggat här flera gånger och jag älskar dessa rum. Det är väldigt lugnt och jag får ofta mycket gjort. Rekommenderar!

Jag frågade Sara om hon hade ett boktips till mig. Vi gick till ungdomsavdelningen där hon kollade först runt. Sedan tog hon upp denna bok, Heartstopper av Alice Oseman. Boken är volym 1 i serien och är en grafisk novell som handlar om två unga killar som blir förälskade och Sara älskar boken för sin fina teckningar och hur boken är skriven. Jag var redan bekant med boken och författaren innan men jag tror det är dags att jag läser den snart!

Efter att ha pratat med Sara ville hon ställa mig frågor om biblioteket och hur den kan förbättras. Hon älskade mina svar och efter var det dags att säga hejdå till Sara. 

// Isra, Kulturreporter

Lämna en kommentar